Zihnin dikkat melekesini kedi çalşmas üzerine çevirmesiyle oluşan bir bilinç haline ulaşma çalşmasdr. Gündelik yaşammzda zihnimiz duyu organlar araclğyla gelen bilgileri sürekli olarak filtreler. Filtreleme işlemi bilincin değişik katmanlarnda hep vardr. En kaba filtreleme günlük yaşammzdaki, farknda olduğumuz ve adna zihin dediğimiz bilinç bölümümüz tarafndan yaplr. ?Farknda olmak?, bilincimizin bu bölümünün en önemli özelliğidir. Bu farkndalğ biz dikkat olarak biliriz. Dikkat bir bilinç şğdr. Neye çevrilirse onu görünür(fark edilir) klar. Ancak bu yeteneği zihinsel alanda kullanmak yine oldukça snrldr. Çünkü filtreleme işleminden dolay dikkatin yöneltilebileceği bilgi alanlar son derece daralmştr. Böylece günlük yaşammz mümkün hale gelmiştir. İnsanlar, zihne ait bu şğ bizzat zihnin üzerine çevirdiklerinde, olağanüstü bir durumla karşlaşrlar. Bu bir ölçüde filtreleme işlemini zihinsel alanda yok etmektir. Bu filtrelemenin ortadan kalkmas bizi, rahatsz edici bulduğumuz ve bu nedenle de istemediğimiz bilgilerle karş karşya getirir. Örneğin kendimizi son derece hakl bulduğumuz bir durumda doğruluğundan son derece emin olduğumuz bir davranşn, daha geniş açdan bakldğnda yanlş olduğunu görebiliriz. Ya da son derece iyi niyetli olarak yaptğmz düşündüğümüz bir davranşmzn ardndaki niyetlerimizin hiç de hoşumuza gidecek türden olmadğn görebiliriz. Bu nedenle zihnimiz otomatik olarak bu tür bir faaliyete direnç gösterir. Bir başka deyişle gözlenmekten bizi bizim yararmza olarak korumaya çalşr. Bu nedenle meditasyona başlamak her zaman bir direnci aşmay ve zorluklar göze almay gerektirir.
Meditasyonu bu bağlamda bilinçteki filtreleme işlemlerini kademe kademe kaldrp daha geniş bilgi alanlarna ulaşma faaliyeti olarak tanmlayabiliriz. Varacağmz en önemli bilgi alanlarndan birisi, ?ben bir bedenim? filtresinin aşlmasyla ortaya çkar. Bu aşama dikkat şğnn oldukça coşku verici bir bilinç alanna çevrilmesidir. Meditasyonun ilerleyen aşamalarnda güçlükler daha da artar. Kendimizi beden snrlar ötesinde gözlemlemek bizi çabucak yeni filtrelere gönüllü olarak götürecektir. Çünkü ?fark eden? farkna vardğyla özdeşleşme eğilimindedir. Buna ?sevgi? bağ denir. Bu bağ fark edeni fark ettiğiyle bir olmaya götürür sürekli olarak. Fark edenin kendini sürekli olarak fark edilenden ayr tutabilmesi meditasyon sürecinin en zor ksmdr ve bu zorluğa karş koyabilmek çok nadir olarak gerçekleşir.
Bu zorluklar nedeniyle meditasyon doğudaki baz bilgeler tarafndan çok scak karşlanmaz. Onlara göre her şey kendiliğinden olur. Neden-sonuç ilişkisi dar ve gelip geçici bir bakş açsdr. Oysa meditasyonda neden-sonuç ilişkisi zorunlu bir ön varsaym olarak yer alr. Ve bu durum, amaçla yöntemin çelişkisine yol açar.
Meditasyon araclğyla zihinsel filtrelemenin kaldrlmas yöntemi self-hipnoz yöntemiyle ayndr. Zihin sabit bir obje üzerinde tutulur. Bu bir sözcüğün tekrarlanmas şeklinde olabilir. Amaç değişim üzerine kurulu ilk filtrelemenin aşlmasdr. Bu nedenle sürekli tekrarlayanda bir monotonluk bulunmas zihnin sakinleyip geri çekilmesiyle sonuçlanr. Aslnda olan şey ilk filtreleme işleminin devre dş braklmasdr. Bunun sonucu ulaşlan durum, ilk başlarda bir mutluluk hali olarak deneyimlenecektir. Ancak bu durum tekrarlandğnda bu güzel duygular yerini hoş olmayan duygu ve düşüncelere brakr. Çünkü ilk filtreleme işlemi bizim kişilik bütünlüğümüzle ilgilidir. Bu filtrelemenin kaldrlmas bir bilinç genişlemesi yaratacağndan, ilk tepkimiz biz bir hafiflik duygusu olacaktr ancak ardndan filtreleme işlemi iptal edildiği için karşlaşacağmz bilgiler tehdit edici nitelikte(kişisel bütünlüğümüz açsndan) olacağ için hoş olmayan deneyimler olarak görülecektir. Oysa meditasyonda bu sadece yolun başdr. Daha sonraki filtrelemelerin kaldrlmasyla karşlaşlacak bilgi alanlaryla başa çkabilme daha da zor olacaktr.
İşte bu ve daha bir çok zorluklarndan ötürü, çok küçük bir ksmndan söz ettiğim meditasyon yöntemiyle yoğunlaştrlmş , zorlanmş olgunlaşma süreci, bu konuda deneyimli ustalarn yönlendiriciliği altnda yaplmaldr. Aksi takdirde, zihin daha bir iki uygulamadan sonra filtrelemeyi aşma yöntemimizi etkisiz hale getirebilir ve çoğunlukla da böyle olur. Dolaysyla bu filtrelemenin aşlmas her defasnda daha uzun süren bir çaba gerektirir. Ancak bu durum kendi başna meditasyon yapanlarn çoğu tarafndan fark edilmez. Bir süre inatla uzun uzun skc saatler geçirilerek gerçekleşen meditasyon deneyiminden ?işe yaramyor? denilerek vazgeçilir. Ya da bu oturumlar, rutin bir günlük eyleme dönüşerek amacnn çok dşnda küçük rahatlama uygulamalarna dönüşür.
Meditasyonun bir başka yöntemi de, günlük yaşam uğraşlar içinde ?uyank olma hali?nde kalmaktr. Bu yöntemin de sonuçlar açsndan sağlam bir meditasyon yolu olduğu söylenebilir. Ancak bu yöntem de yine, ?uyank olmann? oldukça zor olduğu durumlarn ortaya çkmasna yol açacağndan, meditasyonda dümdüz basit bir yol olarak görülemez. Olan olduğu gibi kabul edebilme gücüne sahip olduğumuz bir gün olsun dileyen herkese.

[email protected]