1. YAZARLAR

  2. Tamer Abuşoğlu

  3. İki Gaziantep?in Hüzün Karelerinde Çoban Ateşlerini Yakmak
Tamer Abuşoğlu

Tamer Abuşoğlu

Yazarın Tüm Yazıları >

İki Gaziantep?in Hüzün Karelerinde Çoban Ateşlerini Yakmak

A+A-
Asl Gaziantep?i daha merkezde brakan ve bu merkezin etrafnda sudaki ritmik halkalar gibi giderek büyüyen yeni bir Gaziantep gerçeğiyle karş karşyayz.
Fiziki coğrafya anlamyla Gaziantep giderek büyürken doğaldr ki, asl Gaziantep?ten de giderek uzaklaşyor.
İmarsz alanda şehri giderek kuşatan varoş kültürü, şehrin grtlağna çökmüş iki hoyrat el gibi.
Buna karşn imarl alanda yükselen uydu kentler ise modern yaşamn samimiyetsiz ve soğuk yüzünü temsil eder gibi.
Birinin elleri şehrin grtlağn skmakla meşgul iken, bir diğerinin umursamaz tavr ve neme lazmclğ asl Gaziantep?in kimliğine de ruhuna da aykrlklar içermeye devam ediyor.
Son yllarda aldğ hzl göçü kendi içinde eritemeyen ve hzl göçün neden olduğu travmalar rehabilite edemeyen Gaziantep, ortak yaşama kültürünü hemşehrilik bilinciyle terazileyemediği içindir ki, bu kitlesel yğlmay bünyesine uygun hale getiremedi. Bu durum sosyal, siyasal, iktisadi ve kültürel alanda da ciddi skntlarn alt yapsn oluşturdu.
Bu mutlak zemin üzerinde yükselen rahatszlklar, kimi zaman kaba kuvvetin egemen olduğu sürü psikolojisine dönüşürken, iktisadi ve sosyal barş ciddi bir şekilde tehdit eden münferit hadiseler istikbalde olas daha büyük toplumsal karşlaşmalarn da habercisi oldu.
Kimliksizleşme ve kültürden arndrma, operasyonel bir şekilde şehrin üzerine abanrken, şehri kantonlara ve gettolara mahkum eden ve bu durumu sağarak siyasal getiriye tahvil eden siyaset tüccarlarn günü kurtarmaya matuf gözü dönmüş hrslar, yaşanabilir Gaziantep?i sorunlaryla tek başna boğuşan ve kendi kaderine terk edilen bir şehir haline getirdi.
Bütün bu olumsuzluklara birde şehri yönettiğini zanneden yerel idarelerin şehre yeni ve eğreti kimlikler dayatmasyla iki süngü arasnda bocalayan kent gerçeği, ortaya çkan bir diğer açmazn da kendisi oldu.
Gaziantep?te birleşemeyen ve giderek ayrşan halk, Türkiye?nin hiçbir şehrinde birleşemez. Zira Gaziantep bir aynadr, küçük bir Türkiye modülasyonudur.
Gaziantep?in yaydğ enerjinin kodlarn ciddiyetle çözmeye çalşmak, verdiği mesajlarn Türkiye gerçeğine sağlayacağ katky iyi analiz etmekte yarar var.
Bunlar yerelde tespit edilen, ancak Türkiye genelinden kendini bağmsz sayamayacak olan sorunlar yumağnn köşede bucakta kalmş halleri. Peki, ne yapmal. Bir kere siyasetçiler halkn üzerinden elini çekmeli, kendi maceralarna ve kişisel hrslarna ne şehri ne de halk alet etme hakkn kendilerinde görmemeli yada bu tür ucuz planlar sahneleyecek uygulama sahasn bu muhteremlere vermemeliyiz.
Gaziantepspor bizi birleştirir, krmz siyahl aşkn bir şehrin halet-i ruhiyesinde yarattğ bilinç alt sondaj, hemşehrilik şuurunun üzerini örten kirin ve pasn yeniden temizlenmesi demektir.
Kulüp bir avuç elitistin elma şekeri yada kişisel tatmin arac olmaktan çkarak, yediden yetmişyediye her Gaziantepli?nin ortak ve yükselen değerini temsil eden, popüler kültürün vazgeçilmezidir yada öyle olmaldr.
Gaziantep Lisesi ve Baklava günü, insani kardeşliğin Gaziantep özelinde yaktğ küçük ancak sürekli çoban ateşlerinden biri olmas hesabyla Gaziantep?e önemli katklar sunuyor.
Dr. Samet Bayrak?n simgesel kahramanlğ, salt cephede düşünülen bu tür vazifelerin aslnda cephe gerisinde sağlanacak başarlarla kaim olacağ çoğu zaman göz ard ediliyor.
Gaziantep Lisesi ve Baklava günü kadar ?Gaziantep Yürüyüşü? de bizi birleştiriyor. İki Gazi?nin buluştuğu muhteşem finale anlam giydiren inanç işte budur.
Her taraf tarih kokan, kültür fşkran Gaziantep?imin kendini Türklükle taçlandran sosyo-tarihsel ve sosyo-siyasal tercihi bir daha asla ve asla yeni bir tartşma konusu olmayacak kararllktadr. Bu manada kurulan her yeni uydukentle asl Gaziantep?i birbirine bağlayacak olan kültürel bir yürüme yolunu inşa etmek zorundayz.
Taş yaplardan oluşacak Antep evleriyle kültürel kompleksleri yükseltecek, bu yolla bir klasik haline gelen Antep mimarisinin albenisi, daha çağdaş ikamet alanlarnn soğuk yüzünde scack tebessümlere dönüşecektir.
Ya yirmi beş Aralk, dünü ruhu, bugünün gururu, Antep?in işgale ve işbirlikçiliğe direnişi. Bir insanlk öyküsünün kutsiyetinde Anttepe?de yükselen projenin Antep?deki yüzünü hayal ediyorum. Aslan yol gibi, taş döşemeli ?Yirmi beş Aralk Yolu? yolun sağnda ve solunda belli aralklarla seyir halindeki Antep Kahramanlarnn büstleri, yolun sonunda Atann makberi gibi, Elmal Köprüsünde Fransz emperyalizmine ?dur? diyen, yüksek bir kaidenin üzerinde Şahinbey?in devasa bir heykeli, Antep Harbini resmeden ve işgalden kurtuluşa kadar her tarihsel süreci ayr ayr öyküleştiren rölyefler.
Bu muazzam kompleks salt seyirlik haliyle değil, içinde ciddi bir ?Savaş Müzesi?, ?Antep Kütüphanesi?, ?Anfitiyatrosu?, ?Sinema Merkezi? ve ?Film Platolar?yla birlikte düşünülecek kadar hayallerinizin snrlarn zorlamal.
Çünki bu büyük ve asil kanl şehre ancak bu tür projeler yakşr. Kendirli Kilisesi nasl korunuyor ve yaşatlyorsa, Kayack üstündeki ve Türktepe?nin eteklerindeki eski Antep evleride içinde ikamet edenlerle birlikte yaşama katlmal.
Sokak, cadde ve Bulvar isimlerinde daha fazla Antep olmal. Bir taraftan geçmişe sayg ve ahde vefa duygusuna bir cevap, diğer taraftan şehre giydirilen Antepli kimlik pekiştirilmeli.
Sonrasnda bu caddelere ve sokaklara neden bu isimlerin verildiği, titizlikle kitaplara dönüştürülmeli.
Yllardr oturduğunuz sokağa adn veren ?Hakk Cankat kimdir?? yada ?Mister Aizli neler yapmştr?? İşte bu enerjiyle insanlar, salt ikametgah duygusunun ötesinde hemşehri sayacak bir duyarllğ da tetikleyebiliriz.
Kaba hatlaryla ve ksa başlklarla betimlemeye çalştğmz bu görüş ve önerileri sonsuza kadar çoğaltmak mümkün.
Bugün karşmza çkan birden fazla Gaziantep profilini tek ve asl Gaziantep potasnda alglamak ve böylesi bir kahramanlğa talip olmak gözünüzü korkutacak kadar ağr bir yükün hamallğ gibi gözükebilir.
Neticesi alndğnda tatl bir iç huzurunun sizi sarp sarmaladğ, meyvesi tatl bu çabann meşakkatli yolculuğu sizi sonunda fazlasyla dinlendirecektir.
Çünki bu yolculuğun sonunda Gaziantep var. Gaziantepliliğiniz yada Gaziantepli?den saylmak gibi bir ayrcalğnz ve özeliniz olacak.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.